Saturday, October 11, 2014

PUNCA, KESAN DAN CARA MENURUNKAN KOLESTROL TINGGI

PUNCA KOLESTROL TINGGI DALAM TUBUH BADAN


1) PEMAKANAN

Pengambilan makanan yang banyak lemak seperti keropok, kerepek, ayam goreng, makanan segera seperti burger, hot dog, kentang goreng secara kerap.


2) BERAT BADAN

Sekiranya berat anda berlebihan, risiko untuk berkolestrol tinggi adalah besar. Anda boleh mengenalpasti melalui pengiraan BMI (Body Mass Index). Sila tekan link berikut www.bmi-calculator.info. 

Ada juga orang yang kurus tetapi kolestrol tinggi. Buatlah ujian darah sekurang-kurangnya setahun sekali sebagai langkah berjaga-jaga.


 3) KETURUNAN

Orang yang mempunyai keturunan kolestrol tinggi juga mempunyai potensi untuk mendapat kolestrol tinggi


4) AKTIVITI HARIAN

Aktiviti harian yang tidak banyak pergerakan mempunyai potensi berkolestrol tinggi berbanding orang yang banyak bergerak


5) MEROKOK

Merokok sangat berbahaya untuk kesihatan dan boleh meningkatkan kadar kolestrol





KESAN / IMPLIKASI KOLESTROL TINGGI

Kolestrol yang tinggi menyebabkan plak terbentuk di sekeliling salur darah lalu menyebabkan saluran darah tersumbat. Apabila darah tersumbat, antara penyakit yang terlibat adalah seperti di bawah :-


1) SAKIT JANTUNG



2) STROK / ANGIN AHMAR



 3) TEKANAN DARAH TINGGI, PENYAKIT HATI & KETIDAKSUBURAN





CARA MENURUNKAN KOLESTROL YANG TINGGI
 

1)  MENGUBAH CORAK PEMAKANAN

Penyebab utama kolestrol tinggi adalah makanan berlemak. Hindari makanan segera, 'fast-food', frozen food seperti daging burger , hotdog serta makanan yang bergoreng. 

Perbanyakkan makan yang mempunyai fiber/serat seperti buah-buahan, sayur-sayuran, roti wholemeal, bijirin, oat dan lain2.

Di antara buah-buahan yang membantu dalam menurunkan kadar kolestrol adalah seperti jambu batu, betik, delima, anggur, avokado manakala sayur-sayuran pula seperti bayam , tomato, ulam-ulaman.


2) BERSENAM

Setelah menjaga pemakanan tadi, perlulah seimbang dengan aktiviti fizikal.

Bersenam atau bersukan membantu kita untuk meningkatkan kadar kolestrol baik iaitu HDL. Semakin meningkat kolestrol baik dalam tubuh kita, ianya membantu mencegah kolestrol mengendap di arteri serta melindungi pembuluh darah dari terbentuknya plak pada dinding darah.


3)MENGAMBIL OMEGA 3

Omega 3 berfungsi untuk menurunkan kolestrol jahat LDL serta membantu meningkatkan paras kolestrol baik HDL dalam badan.

Saya syorkan Omega Guard Shaklee kerana ianya tinggi dengan Omega 3 serta disuling sebanyak 3 kali. Tinggal telan sahaja. hehe.




4) MENGAMBIL PHYTOCOL- ST




 

Fitosterol membantu menghalang kolestrol jahat memasuki salur darah manusia. Ianya perlu diambil 1/2 - 1 jam sebelum menikmati makanan.



Anda digalakkan membuat ujian darah setahun sekali ataupun setahun 2x untuk mengetahui kadar kolestrol anda. Kolestrol tinggi dikenali sebagai 'SILENT KILLER' iaitu pembunuh secara senyap kerana kolestrol tinggi tidak terlalu menunjukkan simptom. Tau-tau je dah sakit jantung, strok dan sebagainya.

Jangan ambil remeh!


Cepat2 hubungi saya. 

Konsultasi percuma dan eksklusif hanya untuk pelanggan saya sahaja. :)

 
Shaklee ID Malaysia
931412

Julie Ali
0192232549
WA 0127672549

Email : ketimomol@gmail.com
FB      : Julie Ali 
Instagram : juliemomol




Selamat berhujung minggu! Salam.



No comments:

Post a Comment